Openingspost Tech Talk

Dit forum is de plek om dieper en uitgebreider in te gaan op technische en computer gerelateerde onderwerpen. Leesvoer voor nerds ;)
CB-Interactive
Beheerder
Contacteer:

Openingspost Tech Talk

Bericht door CB-Interactive »

Allereerst Welkom bij De Virtuele Mancave Techtalk !!!
Deze rubriek is om dieper en uitgebreider in te gaan op technische en computer gerelateerde zaken.
Net zoals er in een echte mancave meerdere hobby's worden bedreven in dezelfde ruimte, zo is dit een verzamelruimte voor technische en computer gerelateerde zaken. Maar mocht er behoefde aan zijn, dan kan ik altijd nog over een bepaald onderwerp een subforum openen. Ik wil er dit keer geen oerwoud aan categorieën en rubrieken van maken, aan toegankelijkheid en overzichtelijkheid hecht ik ook veek waarde, vandaar mijn keuze.

In dit eerste officiële schrijfsel in deze rubriek wil ik wat dieper in gaan op de ontstaansgeschiedenis van dit nieuwe forum, lees en huiver ;).
Zo grillig als dat het beleid en het gedrag van Donald Trump is, zo grillig gaat het er ook in de techwereld aan toe.
Om maar eens met Microsoft te beginnen, eerst wat nog wel goed gaat. :P
Zo had mijn moeder nog 'het geluk' dat haar pc geschikt was om naar Windows 11 te upgraden gezien de aanwezigheid van een TPM 2.0. chip.
Aanvankelijk leek ze pech te hebben omdat ze te weinig vrije ruimte over had. Dit had ik opgelost door ruimte vrij te maken, maar toen ik de upgrade activeerde bleef deze op 0% staan en leek niks te doen en zo ook weg geklikt. Hier verdiep ik me later nog wel in was de geachte.
Een paar dagen later moest mijn moeder een paar screenshots maken en daar liep ze op vast en toen ik kwam kijken zag ik het al meteen: Dit was geen Windows 10 meer, maar 11 en de afbeeldingen staan dus nu in One Drive. Positief is dat de pc iig nog werkt.
Op mijn eigen laptop ging het upgraden naar Windows 11 al met de 22h2 versie, ditmaal was het mijn fout. Ik had het niet goed gezien omdat ik mijn bril niet op had en dacht dat het om een Windows 10 update ging. Tot nu toe heeft deze laptop weinig problemen en heeft ook met de nieuwste update geen probleem technisch gezien. Maaaar, daarmee is al het positieve ook gezegd ook.

De prestaties zijn werkelijk om te janken: Zo was ik van de week op mijn laptop met Word bezig, nou, het was niet vooruit te branden zo traag. Je typt een letter en een paar seconden later verschijnt hij pas. Die laptop is een Acer met een Core i5 processor, 8 gig ram en 1 tb ssd en zou qua specs ruim voor officewerk en wat simpel afbeeldingswerk met Gimp en Inkscape moeten voldoen. Het duurt 40 seconden voordat Gimp opstart en 20 voor inkscape. Ik heb voor de rest geen zware programma's draaien op die laptop. Excel is nog prima te doen, maar met Word valt al haast niet meer mee te werken. Alles is opgeschoond en gecheckt, ik heb geen zware anti-virus shame software zoals Norton of McAfee draaien. Ik bezoek er geen gekke sites mee enzo en toch is de machnine zo traag als dikke stront door een trechter. Dat dit niet aan de hardware ligt blijkt wel, want als ik de laptop opstart vanaf een USB 3.0 stick met Linux Mint erop, reageert de pc direct en laden de programma's zeer vlot binnen enkele seconden. :o

Het is zo triest gesteld met Windows 11 dat het onmogelijk was geweest om dit forum op mijn huidige Windows 11 laptop met zo'n hoge snelheid te bouwen. Zelfs het opstarten van een simpele teksteditor duurt meer dan 5 seconden, dat is echt veel te traag om fatsoenlijk mee te werken, dit gezien je nogal wat bestanden moet bewerken. Ook qua connectiviteit is Windows 11 een rampenplan, qua transfer snelheid is Windows 11 10% tot 20% trager dan Linux. Ik spreek van van een SSH verbinding, FTP is nog dramatischer. Ik had al ervaring opgedaan met een lokale offline pilot, hoewel de lokale Xampp serversoftware vlot werkte, duurde het bewerkwerk des te langer. Waar ik met Windows nog een week voor nodig had, deed ik afgelopen nacht in een paar uurtjes met Ubuntu Studio Linux, zonder enige haperingen. :o

Er zijn meerdere redenen waardoor ik een enorme afkeer tegen Microsoft en tegen Windows 11 heb gekregen zoals de inmenging van AI en het verlies van controle over je eigen computer. Hier zou ik boeken vol over kunnen schrijven, maar dat vind ik het niet waard en ik wil er zeker ook niet mijn medemens er te veel mee vervelen. Dat hoort niet thuis in een mancave en zeker niet op de zondag, het moment van schrijven. In plaats daarvan kijk ik liever verder. Want zo ben ik een ervaren Linux gebruiker en het verschil in gebruikerservaring, de kloof tussen Windows en Linux wordt steeds groter in het voordeel van Linux. Dus heb ik besloten om Windows en Microsoft definitief de rug toe te keren. Mijn Office 365 abonnement zal ik dan ook beëindigen, immers werkt Libré Office veel vlotter, is grotendeels compatible met MS Office, zit niet volgepropt met AI en wordt gewoon standaard meegeleverd met de Linux Distro, in dit geval Ubuntu Studio. In de praktijk heb ik Windows dan ook nog niet nodig gehad, ook niet op het gebied van beeld en geluid. Sterker nog, van enige achterstand op Windows is geen sprake, alle audio en videobestanden kun je gewoon afspelen en vooral voor retrogaming is het fantastisch. En vooral met de opbouw van dit forum is Linux een feest om mee te mogen werken. Alles laadt erg vlot en zodra een bestand is bewerkt hoef ik alleen op ok te klikken en het wordt automatisch gesynchroniseerd met de webserver via een SSH lijntje en dat in de hoogste versnelling. Tools als Gimp, Inkscape etc. starten in no time op, dat op een veel oudere machine dan mijn laptop. Ok er zit wel 16 gig ram in, echter kom je nooit boven de 4 gig uit en is het swapgeheugen zelfs nieteens nodig, met 16 gig ram onder Linux heb je zelfs een flink overschot aan ram geheugen.
Dit is echt lekker werken en motiveerd mij om lekker met Linux verder te gaan en waar nodig is ook andere mensen te helpen met overstappen naar linux en met vragen. In de loop van het jaar vervang ik de hardware nog voor een nieuwe machine, maar de huidige installaties verhuizen gewoon naar de nieuwe pc en kan gewoon verder waar ik op de oude was gebleven. Ik maak er geen geheim ook van dat ik diep onder de indruk ben van de waanzinnig goede prestaties van Linux en mijn ervaring is dat ik met zulke prestaties nieteens meer aan Windows denk. Microsoft zou zich zeer diep moeten schamen!!!
FB_IMG_1769439763433.jpg
Naast Microsoft heb ik ook besloten om Facebook en Messenger de rug toe te keren. Want liep het al uit de hand qua algoritmes, herhalende irritante reclame en heel veel AI troep. Maar het feit dat Facebook het presteerd om mij al om een kleinigheidje een maand volledig te blokkeren is mij finaal in het verkeerde keelgat geschoten en ik heb dan ook besloten om definitief met Facebook te breken, mijn account op te heffen, te verwijderen en om definitief op eigen benen te gaan staan. Eigenlijk was ik dat dan ook al langer van plan, ik wil simpelweg niet meer afhankelijk zijn van de Amerikaanse techreuzen. De blokkade op Facebook is echter wel de reden waarom ik 'De Virtuele Mancave' ff meer prioriteit heb gegeven dan de bezig zijnde renovatie van mijn echte mancave hier, zo kan ik vervroegd overstappen op mijn eigen onafhankelijke platform waar ik gewoon zelf achter de knoppen zit en niet 'Meneertje Suikerberg' met zijn fijne woke beleid!!! Bovendien kaap je met een eigen onafhankelijk platform ook weer een stuk privacy terug en dat is mij ook heel veel waard ;).

Dat doel is iig bereikt, er staat nu een mooie solide basis waarmee ik voorlopig ff mee vooruit kan.
Zo wordt ik vrijdag geopereerd aan mijn voet en ik wil daarvoor het meubilair van mijn echte mancave in orde hebben. Na de operatie tijdens het herstel ga ik het forum verder afmaken en aankleden(zoals de smilies, her en der de kleuren, het donkere thema bevalt mij eigenlijk best erg goed) en breekt er wat mij betreft een nieuw onafhankelijk tijdperk aan.

Ondertussen kunt u wel het forum gewoon al gebruiken, de verbeteringen, aanpassingen en uitbreidingen zie je vanzelf wel verschijnen begeleid met een update post op het 'Forum Algemeen'-forum, dit is tevens de plek waar u met vragen en suggesties terecht kunt over het forum.

Have fun!
Oude hardware en toch snel? Met Linux lukt dat wel ;)
--==*+*==----==*+*==----==*+*==----==*+*==----==*+*==--

Webmaster en forumbeheerder van www.studio-westpunt.nl, uw gastheer ;)
Plaats reactie