Restauratie gehavende deur en deurpost.

Het 'Doe het zelf' forum van deze site.
Plaats reactie
CB-Interactive
Beheerder
Contacteer:

Restauratie gehavende deur en deurpost.

Bericht door CB-Interactive »

Deze defecte deur en deurpost ga ik restaureren.
20260324_202249.jpg
20260318_152913.jpg
20260318_152859.jpg
In deze ruimte is flink geleeft en ook de deur en deursponning hebben extreem te voortduren gehad.

Een nieuwe deur dan maar?
NEEN!!!
Gezien de bezorgkosten flink hoger zijn dan de aanschafprijs van een nieuwe deur kan ik net zo goed de bestaande deur en deurpost repareren en weer als nieuw maken ;)

Met nieuw hang en sluitwerk tover ik deze gehavende deur om tot een nieuwe zwarte deur.

In dit topic neem ik jullie mee in het proces.
Oude hardware en toch snel? Met Linux lukt dat wel ;)
--==*+*==----==*+*==----==*+*==----==*+*==----==*+*==--

Webmaster en forumbeheerder van www.studio-westpunt.nl, uw gastheer ;)
CB-Interactive
Beheerder
Contacteer:

Re: Restitutie gehavende deur en deurpost.

Eerst de deurpost...
We beginnen met het uithakken.
20260319_170456.jpg
Meer materiaal dan een stuk van 300mm 18x40 raggelhout bleek niet nodig, de rest van het houtwerk is nog in prima staat. Ik heb deze 'insert' bewust wat langer gehouden om hem ook met 2 schroeven te kunnen monteren, uiteraard is het inzetstuk ook gelijmd met houtlijm(die witte lijm dus)
Daarna de gaten en randen met kneedbaar hout opgevuld.
Laten drogen, opschuren, resterende gaten opvullen, drogen en nu moet ik het nog schuren.
20260324_202304.jpg
Deur opent en sluit met het nieuwe hang en sluitwerk helemaal perfect.
Wat een groot verschil :uber_geek:
20260318_152859.jpg
20260322_035144.jpg
Het begin is er...

CB-Interactive
Beheerder
Contacteer:

Re: Restitutie gehavende deur en deurpost.

De deurposr is in ruwbouw al gereed en wordt verder afgemaakt wanneer de deur tijdelijk is weggehaald.
Eerst pakken we de grove reparaties aan.

Vandaag repareer ik een een dubbel gat.
20260328_171204.jpg
20260328_171215.jpg
Normaal gebruik je purschuim:
20260328_171240.jpg
Deze poor man hack wordt algemeen aanbevolen, maar in mijn geval is het een gat aan beide zijden en zou purschuim niet sterk genoeg zijn.
Gelukkig zijn er meerdere methoden.
Deze deur wordt met mdf plaat gerepareerd, dit is mogelijk omdat de zijkant ook beschadigd is. In dit geval zeer gunstig omdat ik er wel makkelijk bij kan...
20260328_172813.jpg
Spannund :p

CB-Interactive
Beheerder
Contacteer:

Re: Restauratie gehavende deur en deurpost.

Soms doet een financiële meevaller de situatie helemaal veranderen en wijk je van het standaard plan af om over te stappen naar een plus plan. ;)

Hoewel de deur grof wel dicht is blijft het natuurlijk een gerepareerde deur. Ik heb besloten om deze alsnog te vervangen, heb immers een ruimer budget.
Ik ontdekte ook dat de de toen gebruikte scharnieren net een paar milimeter schelen qua gaten en ook waren de scharnier0gaten in de sponning scheef geboord door de vorige bewoners, een kwalijke zaak.
De reperareerde sponning blijft wel gehandhaafd, al zal ik de oude scharniergaten ook moeten repareren. De oude gaten boor ik uit tot 8mm en daar lijm ik houten dowels in met houtlijm, na drogen en nabewerken kunnen de nieuwe scharniergaten worden geboord en de sponning verder afwerken, gronden en verven en dan de nieuwe deur erin.

Een andere veel extremere wijziging van het plan is de multimedia kant wand.
Zo had ik in 'eerste instantie' van die zelfklevende 3d behangtegels in gedachte zoals deze:
550x691.jpg
Toevallig heeft de nieuwe winkel Iper megastore deze ook en ben achteraf blij dat hun er gelukkig niet genoeg op voorraad hadden, want zag er in werkelijkheid niet echt degelijk uit en je blijft de naden altijd zien.
Ook had ik tijdens de oriënterende fase eerder al een sample besteld, ik kreeg dit geleverd en is van het merk Rebel of Styles:
20260404_193556.jpg
En op afstand best fraai:
20260404_140421 (1).jpg
Maar van dichtbij vallen ze door de mand, zie macrofoto:
20260404_193614.jpg
Echter had ik een financiële meevaller en dacht bij mezelf: dit moet veel beter kunnen en veel netter.
Dus worden het echte steenstrips ;)
Een zelfgemaakte sampleprint met 2 A3'tjes aan elkaar ziet er al gelijk erg strak uit en in werkelijkheid zijn dit witte steenstrips met een witte voeg en dus lichter dan de print:
20260404_151634.jpg
Gaat om het steenstrip type Milano 40cm x 16cm en komt van Hornbach:
as.46872344.jpg
as.46872438.jpg
Zou in dit moeten resulteren qua wand:
as.46872064.jpg
En dan met een plafond van akoestische blank eiken viltpanelen en koofverlichting:
Deze artist impressie geeft weer hoe het ongeveer moet worden, al klopt er niks van het meubilair. Gaat om de combinatie van plafond en strijklicht effect. De reden voor een witte wand is mijn Ambilight tv ;)
Artist Impressie:
1772418654273.png
De grote grap:
Ik ben nauwelijks duurder uit ;)

Dus heb ik er ook maar een nieuwe boxspring vanaf geknepen, mijn huidige spiraalbodembed is ruim 40 jaar oud :P
En uiteraard gelijk ook met RGB ledverlichting :p
image_2_3134437.jpg

Plaats reactie