Korte product/gadget reviews: Leuk of Meuk?

Dit forum is de plek om dieper en uitgebreider in te gaan op technische en computer gerelateerde onderwerpen. Leesvoer voor nerds ;)
Plaats reactie
CB-Interactive
Beheerder
Contacteer:

Korte product/gadget reviews: Leuk of Meuk?

Bericht door CB-Interactive »

Intro:
Leuk of Meuk?

Heb je een leuke gadget of een hot product of juist een product dat enorm tegen valt, deel het hier!
De doelstelling van deze draad is om mensen te wijzen op leuke en coole producten, gadgets en natuurlijk om mensen voor een eventuele miskoop te behoeden!

In principe gelden er geen regels, maar ik wil wel als advies meegeven om voor een duidelijke omschrijving te zorgen, eventueel met een of meerdere afbeeldingen en vooral dat ook duidelijk de voor en nadelen zijn van een bepaald product of gadget.
Oude hardware en toch snel? Met Linux lukt dat wel ;)
--==*+*==----==*+*==----==*+*==----==*+*==----==*+*==--

Webmaster en forumbeheerder van www.studio-westpunt.nl, uw gastheer ;)
CB-Interactive
Beheerder
Contacteer:

Re: Korte product/gadget reviews: Leuk of Meuk?

Gaminja 4-in-1 Joystick
4-in-1-Joystick.jpg
Te koop bij: Diverse webshops
Prijs: Vanaf €4,54 (Ali Express) tot €30,52 (Lunzo.nl)

Omschrijving:
Gezien ik nog weleens een retro spelletje wil spelen met 'batocera.linux', was ik op zoek naar een leuke joystick voor op mijn desk.
En in eerste instantie leek de Gaminja 4-in-1 een geschikte kandidaat gezien ik ook weer geen hoge eisen stel voor die paar klassiekers, nouja paar :P
Een dergelijke stick ken ik ook als een complete console in dezelfde behuizing en zodoende had ik er een besteld.

Pakketje werd netjes geleverd en mij viel het lage gewicht van de doos al op. Na het uitpakken kwam er een zeer goedkoop ogend stuk plastic uit de doos, want dit was duidelijk het aller goedkoopste materiaal dat voor handen was.
Toch voelde de joystick zelf alle redelijk aan en werkt op basis van microswitches, te herkennen aan het geklik van de joystick. De knoppen voelden ondanks dit duidelijk membraamknoppen zijn best goed aan.

In eerste instantie leek hij het ook goed te doen, maar al snel sloeg hij helemaal op hol en werd daarna door geen enkele computer in huis meer herkend, 100% een foute chip.
20260216_122331.jpg
Een macroopname van de print en dit laat het spotgoedkope circuitje en de zeer goedkope chip zien. Dergelijke chips hebben een erg hoog uitvalspercentage en vindt je terug in heel veel goedkope producten die erom bekend staan dat ze snel stuk gaan. ;)

20260216_122351.jpg
Het switch mechaniek van de joystick dat wellicht nog het beste onderdeel was. Dat gat in de print is ontstaan gezien ik de joystick eigenlijk al had begraven op het kerkhof der elektronica afval, speciaal voor deze review had ik hem ff tevoorschijn getoverd voordat ik hem definitief afvoer, vind het de moeite van de garantie nieteens waard.

Pro's:
+Voor de prijs een leuk microswitch joystickje
+Knoppen voelen best goed aan
+Als hij wel zou werken goed genoeg voor wat oudere arcade games
Con's:
-Zeer goedkope behuizing
-Zeer goedkope en fragiele elektronica met een hoog uitvalspercentage. ;)
-´Fout´ design - Arcade racegames speelde je vooral met een stuurtje in een raceauto-cabinet en niet met een knuppeltje, maar het heeft wel een Formule 1 design, vreemde keuze. ;)

Conclusie: Hoe hij daadwerkelijk speelt heb ik niet kunnen beoordelen, al ken ik dit type en categorie wel goed en weet wat ik had kunnen verwachten als hij het wel had gedaan. Leuk als het werkt, maar je moet er ook niet al te kritisch naar kijken. De gebruikte onderdelen zijn nog geen 3 euro waard naar schatting en is elektronisch zeer zwak en heeft beslist geen lange levensduur. Advies: Lekker laten staan en niet aan beginnen, zonde van je geld!!!

Eindoordeel:
Rating:
*----/*****
Eindcijfer: 4, MEUK!!!

ps. Ik heb een nieuwe 8BitDo Arcade stick in bestelling en gezien de hogere aanschafprijs verwacht ik daar ook wel veel meer van. ;)
En de review hiervan verschijnt vanzelf op deze site in dit draadje, echter moet ik hem nog binnen krijgen en wordt vandaag ook verwacht, maar ik zal er ook ff eerst een poos mee moeten spelen voordat ik er wat zinnigs over kan schrijven ;)

CB-Interactive
Beheerder
Contacteer:

Re: Korte product/gadget reviews: Leuk of Meuk?

8BitDo Arcade Stick
20260218_003854.jpg
Te koop bij: Diverse webshops
Prijs: Vanaf €73,27 (Pro shop + €8,99 verzendkosten) tot €119,99 (Nedgame) en bij Bol kost hij €84,99 en dan zijn de verzendkosten gratis en volgende dag al in huis.
Officiële website: https://www.8bitdo.com/arcade-stick/

Omschrijving:
Na de maandagmorgenaankoop die ik gister reviewde werd het tijd voor een nieuwe poging.
Op het moment dat ik de Gaminja 4-in-1 onder de loep nam, had ik de nieuwe alweer besteld en die kwam gisterenavond volgens planning netjes binnen.
Het eerst dat opviel was wederom de doos, want in tegenstelling tot dat lichte stukje maandagmorgen plastic had deze doos een behoorlijk gewicht. Na het uitpakken bleek dat gewicht van de arcade stick zelf af te komen. Het gewicht is vergelijkbaar met een console of een homecomputer.
Ook dit betreft een 4-weg switch joystick en de knoppen voelen ook aan als een echt arcadecabinet evenals de stick zelf. De eerste indruk is dik in orde.
Bovendien heeft deze arcade stick ook de mogelijkheid om hem te upgraden. Zo zijn de membraambuttons te upgraden naar (verlichte) switchbuttons en is de 4-weg joystick(dat voor de meeste arcade klassiekers ruim voldoende is) te upgraden naar een 8-weg joystick.
20260218_003900.jpg
Linksboven zitten 2 schakelaars, een schakelaar om te switchen tussen Nintendo Switch mode, de x-input mode dat voor de pc is bedoeld en off. De andere schakelaar om te kiezen tussen de D-pad, de linker analoge stick of de rechter analoge stick. Daarnaast zitten nog 3 instellingsbuttons voor bluetooth, turbo etc. Daaronder de statusled met daarnaast de schakelaar voor 2,4ghz of Bluetooth en daar weer naast de select en start knop
20260218_003907.jpg
De arcade stick heeft 8 buttons, te voorzien van autofire, turbo etc en heeft 1 en 2 player buttons zoals in een echt cabinet.

In de praktijk: Ondanks ik rust moet houden met mijn linkervoet is heel mijn hoofd nog bezweet van het retrogamen :o
Out-run(Mame/Arcade), Toki(Megadrive), Moon Patrol(Mame/Arcade) en Super Mario Bros(NES) heb ik in een keer uitgespeeld en dat lukt alleen met een goede controller!!! En ondanks ik niet supergoed ben in Streetfighter II (SNES) is het met deze stick een feest om mee te spelen en vooral ook de geweldige Metal Slug Serie (NeoGeo/Arcade) dat werkelijk een complete arcade beleving geeft. Sinds tijden niet meer zo lekker gespeeld :)
Ik heb in batocera.linux nog geen verschil gemerkt tussen de s en de x mode, het werkt tot nu gewoon allebei.

Pro's:
+Uitstekende bouwkwaliteit
+Goed gewicht, blijft zeer stabiel staan ook met hele wilde bewegingen.
+Spelen met deze stick is letterlijk puur genot ;)
+Veel mogelijkheden
+Werkt zowel bedraad als draadloos via 2,4ghz of Bluetooth waarbij ik in de praktijk geen merkbaar verschil in latentie had tussen de 3 mogelijkheden.
+Ondanks dit niet op de site vermeld staat volledig compatibel met Linux met zowel de s als de x mode en via alle drie de connectie mogelijkheden. In de retrogamingwereld is batocera.linux immers behoorlijk populair en wordt erg veel gebruikt bij zelfbouw arcadekasten, de Pandora box en many many more. Deze arcade stick voldoet aan alle standaards binnen Linux. Een enorm pluspunt dus.
+Niet te duur, voor deze prijs krijg je een geweldige solide basis en is ook repareerbaar!!!
+Vele upgrade mogelijkheden
+Prima ook te gebruiken als afstandsbediening smart tv (Google TV)

Con's:
-Niet vergeten op te laden voordat je gaat spelen als je draadloos speelt.
-Je moet hem ff leren kennen.
-Standaard Nintendo 8bits line design zonder verdere delivery. Echter staan Ali en Temu vol met allerlei stickers speciaal voor deze stick, dat zegt wel het een en ander over de populariteit van deze stick.
-Standaard 4-weg stick en membraamknoppen alsmede geen RGB verlichting, dit is echter te upgraden. Daarom kun je deze stick als een basisstick beschouwen waarmee je alle kanten op kunt.
20260217_223322.jpg
Conclusie: Die paar con's die ik opnoemde mag je ook eigenlijk geen con's noemen en weegt zeker niet op tegen de vele pro's. Hoewel er spelletjes bij zijn die met mijn antieke Thrustmaster Dual Analog 4 joypad beter te spelen zijn, vooral enkele Amiga games, die joypad is immers ook een van een hele goede kwaliteit en heb ik al jaren, is de 8BitDo Arcade Stick wellicht de beste joystick waar ik ooit mee heb gespeeld en is bovendien te upgraden en te pimpen. Hoewel ´Made in China´ is dit zonder twijfel topkwaliteit en is zeker een aanrader voor die retrogamer die op zoek is naar het echte gevoel van een arcadekast, want dat gevoel kreeg ik heel sterk met deze arcade stick. Zeker een aanrader!!!
Eindoordeel:
Rating:
*****/*****
Eindcijfer: 9, LEUK!!!

Plaats reactie